Online hold i februar via Zoom. 400 kr for i alt 9 yogatimer. Starter den 1. februar.

Bodil er oprindeligt uddannet beklædningsdesigner, billedkunstlærer og kunstterapeut og har lavet yoga siden hun var ung. I 2014 startede hun med at organisere yoga undervisning i Bjert og i 2015 blev hun selv certificeret som RYS 200 hos Yoga Alliance.

Yoga er en 5000 år gammel hinduistisk videnskab, der oprindeligt kun blev anvendt af indiske præster og munke. I deres søgen efter højere indsigter gav de afkald på en materiel livsstil for at meditere. For at kunne udholde de mange timers siddende meditation praktiserede de yoga. Yogaens styrke-og strækøvelser gav dem den nødvendige udholdenhed, smidighed og energi til at sidde og meditere i lang tid.

Yoga betyder ”union” på sanskrit. Yoga er udledt af roden ”yuj”, der betyder at ”forbinde” eller ”forene” og det skal forstås på den måde, at man arbejder med at forene kroppen og sindet.

Yoga er ingen religion og lægger sig heller ikke op ad en bestemt religion. Yoga er først og fremmest en praktisk fysisk, mental og åndelig disciplin, som starter med personlig udvikling og som kan udvikle sig til åndelig indsigt.

Ha betyder ‘sol’ på Sanskrit og tha betyder ‘måne’. Sanskrit er det oldindiske sprog. Hatha repræsenterer dualiteterne i livet – yin og yang, maskulin og feminin, mørke og lys og forsøger at balancere disse modstående kræfter. 

Ordet kan dateres til omkring det 11. århundrede. Haṭha-yoga ligger i forlængelse af en hinduistisk yogatradition, som har rødder tilbage til bl.a. det kulturelt betydningsfulde epos “Mahābhārata” og tekstsamlingen “Patañjalis Yoga Sutras” fra år 400 e.Kr., der samler brudstykker fra en allerede gammel yogatradition. 

Hatha yoga dækker over den fysiske yogapraksis, og langt de fleste yogaformer, der bliver undervist i vores del af verden, falder under den overordnede kategori “Hatha yoga”. Hatha yoga bliver dog ofte brugt til at beskrive en simpel, basic yogapraksis, der indeholder klassiske yogastillinger, meditation og åndedrætsøvelser – oftest udført i et roligt tempo med pauser mellem stillingerne. Fokus i Hatha Yoga er typisk på at udføre de klassiske stillinger korrekt og efter kroppens kunnen.

Yin yoga er en stille og meditativ yogaform som kombinerer visdom fra Taoisme og kinesisk akupunktur med den indiske yogafilosofi. I Yin yoga arbejder man passivt med strække kroppens bindevæv, led og sener. Især er der meget bindevæv omkring hofter og læn, som også er det område der arbejdes mest med i yin yoga.  Det er et godt supplement til de fleste andre yogastilarter, hvor man arbejder med at styrke og strække musklerne. I Yin yoga holdes stillingerne i længere tid (fra 3 til 10 min), så der er tid til at give slip og lade tyngdekraften gøre sit arbejde. 

Yoga Nidra, også kaldet yogisk søvn, er en form for liggende meditation, hvor du føres ind i en dyb afspændings tilstand. Blodtrykket normaliseres, immunforsvaret styrkes, hjernen slapper af og samarbejder bedre. Alle kroppens organer og sanser får en hvile, som søvnen sjældent giver. Derfor skærpes sanserne og du føler dig veloplagt bagefter. Jo bedre du kender Yoga Nidra, jo lettere glider du ind i den afspændte tilstand. Og efterhånden som du lærer harmonien at kende kan du fremkalde den på et øjeblik – midt i dagens aktiviteter. Det kan anbefales at gå til det 4 gange og derefter kan du praktisere det selv derhjemme, fx inden du skal sove.